TURVATAKUU - Lue lisää
KotiBlogiMatkakertomus koko perheen seikkailulta Sri Lankasta: maagisia hetkiä ja muistoja koko loppuelämäksi

29.10.2023
Näytä kaikki

Dinon ja Miran perhe Sri Lankassa

Mira ja Dino matkustivat Sri Lankaan kolmen lapsensa kanssa huhtikuussa 2023.

Turvavyöt kiinni

Paineen tunsi selvästi korvissa. Kapteeni oli aloittanut laskeutumisen, ja meille kerrottiin, että saapuisimme pian Colomboon. Lentokoneen ikkunasta näkyvä sininen taivas vaihtui hetkeksi tiheisiin valkoisiin pilviin, ja yhtäkkiä se oli siinä.

Sri Lanka! Paratiisi! Rehevän vehreä maa lukemattomissa vihreän sävyissä sointui kauniisti turkoosiin mereen, joka syleili rannikkoa kuin uskollinen kumppani.

Kone tömähti pehmeästi kiitotielle, ja palasimme todellisuuteen. Seikkailu oli alkanut.

Ensimmäinen kohtaaminen

Sanoimme näkemiin hymyileville lentoemännille ja tervehdimme hymyileviä srilankalaisia. Oppaamme Sujid odotti meitä lentokentällä, ja ajoimme yhdessä ensimmäiseen hotelliimme Negombo Beachille.

Saavuimme Sri Lankaan perinteisten uudenvuoden juhlallisuuksien jälkeisenä päivänä, ja monet srilankalaiset viettivät vapaapäivää perheidensä kanssa. Tunnelma oli siksi iloisen juhlava, ja oli erityisen hieno kokemus nauttia ensimmäisestä lomapäivästämme yhdessä paikallisten perheiden kanssa.

Pitkän lentomatkan jälkeen Negombo Beach oli ihanteellinen paikka rentoutua. Lapset pitivät tietenkin uima-altaasta, ja ehdimme yhdessä tutkia kaunista rantaa, ilakoida aalloilla ja nauttia elämän pienistä iloista.

Poika kävelemässä vesirajassa hiekkarannalla Sri Lankassa

Etsimme Google Mapsin avulla rannalta viihtyisän ravintolan, joka oli saanut hyviä arvosteluja. Vaikka paikka näytti vaatimattomalta, yllätyimme iloisesti loistavasta palvelusta ja herkullisesta ruoasta. Oli mukavaa istua rustiikkisen pöydän ääressä ja nauttia mereltä puhaltavasta kevyestä tulenvireestä. Kokemus oli hyvin autenttinen ja mieleenpainuva.

Perhe istumassa ravintolassa Negombossa

Kuninkaiden vanha pääkaupunki

Hyvien yöunien jälkeen matkamme jatkui kohti Kandya, joka on entinen Sri Lankan pääkaupunki.

Meille kävi nopeasti selväksi, että Sri Lanka voi tarjota jännittäviä kokemuksia ja mielenkiintoista nähtävää milloin tahansa.

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli maustetarha, jossa saimme kokea kokonaisen makujen maailman. Näimme muun muassa maailman pienimmän ananaksen, nautimme herkullisen kupillisen ”itsetehtyä” kaakaota vaniljan kera ja opimme paljon uutta srilankalaisesta luonnonlääketieteestä.

Srilankalaista taidetta

Tavallisesti meillä on aina pidemmillä matkoilla mukanamme sipsejä, karkkeja ja suklaata, mutta tällä kertaa omia eväitä ei tarvittu. Sujid nimittäin piti huolen siitä, että saimme mahdollisuuden maistaa erilaisia tuoreita hedelmiä, joita myytiin tienvarren hedelmäkojuissa. Punaiset banaanit olivat suosikkejamme!

Tienvarsikoju, jossa myydään erivärisiä banaaneja

Lounaalla nautimme näköaloista yhdelle Sri Lankan monista pitkistä joista, ja vähän myöhemmin saavuimme Kandyyn. Kandya ympäröivät luonnonkauniit vuoristomaisemat, ja kaupungin luonnollisen keskipisteen muodosti mitä viehättävin järvi.

Kirjauduimme sisään hotelliin, joka sijaitsi korkealla ja tarjosi todella upean näköalan koko kaupungin yli – jopa uima-altaalta. Illan tullen kävelimme Sujidin kanssa keskustaan pienelle kävelyretkelle järven rannalle. Sen jälkeen näimme perinteisen tanssiesityksen, joka huipentui vaikuttavaan tulitanssiin.

Illan viimeinen iso elämys oli Temple of the Sacred Tooth eli Pyhän hampaan temppeli. Temppelissä sanotaan säilytettävän Buddhan pyhää hammasta. Tarina kertoo, että hammas pelastettiin Buddhan polttohautauksen yhteydessä ja sitä on sittemmin pidetty pyhäinjäännöksenä. Oli syvästi koskettava kokemus tuntea uskonnollinen ilmapiiri ja ymmärtää temppelin merkitys uskovaisille.

Perhe retkellä Sri Lankassa

Palattuamme hotellille nautimme herkullisen illallisen, jota tahditti srilankalainen livemusiikki. Ja ennen nukkumaanmenoa emme tietenkään voineet olla pulahtamatta vielä uima-altaaseen ihastelemaan Kandyn kaupungin tuikkivia valoja. Se oli täydellinen päätös tapahtumarikkaalle lomapäivälle!

Lapset uimassa uima-altaassa, josta avautuu näköala Kandyyn

Kenties maailman kaunein junamatka

Kun olimme syöneet herkullisen aamiaisen Kandyn hotellissa ja nauttineet vielä viimeisen kerran kaupungin kauniista maisemista, matkamme jatkui Ellaan.

Edessämme oli matka junalla Kandysta Ellaan, ja kyseessä onkin legendaarinen reitti, jonka sanotaan olevan yksi maailman kauneimmista junamatkoista.

Ennen junan lähtöä nousimme kuitenkin vielä vähän korkeammalle vuoristoon, sillä ohjelmassa oli vierailu teeviljelmällä. Siellä meille järjestettiin opastettu kierros ja kerrottiin teentuotannosta. Vierailun päätteeksi saimme tietysti nauttia kupilliset teetä, ja niin hyvää teetä olemmekin harvoin saaneet maistaa.

2 poikaa juomassa teetä

Lyhyen ajomatkan jälkeen – ja herkuteltuamme tienvarsikojusta ostetulla srilankalaisella pikaruoalla – saavuimme rautatieasemalle.

Kun juna puksutti hitaasti laiturille, pystyimme tuskin hillitsemään itsemme. Junamatka oli nimittäin yksi niistä asioista, joita olimme odottaneet erityisen innokkaasti.

Junamatkalla Sri Lankassa

Ja odotuksemme todella täyttyivät moninkertaisesti! Oli kuin olisimme sukeltaneet junan kyydissä suoraan luonnon omaan mestariteokseen.

Se oli henkeäsalpaava kokemus, jota emme koskaan unohda. Näköalat olivat uskomattomia, ja meitä ympäröi koko matkan valtaisa vihreä keidas, joka ulottui niin kauas kuin silmä kantoi. Matkan varrella näimme hätkähdyttävän kauniita vuoristomaisemia ja henkeäsalpaavan upeita vesiputouksia. Ohitimme myös pieniä kyliä, joissa näimme paikallisia päivittäisissä askareissaan: lapset kävelivät kouluun ja aikuiset työskentelivät teeviljelmillä, jotka näyttivät jatkuvan loputtomiin.

Kaunis näköala Sri Lankassa

Ella – Sri Lankan vuoriston luonnonkaunis aarre

Hyppäsimme junasta Ellan kaupungissa, joka tunnetaan henkeäsalpaavan kauniista luonnostaan, keväisen vihreistä maisemistaan ja seikkailuihin innostavasta ilmapiiristään – ja seuraavien päivien ajan se toimikin meidän perheemme seikkailujen kulissina. Vilkutimme junalle näkemiin ja kävelimme rautatieaseman eteen, jossa oppaamme Sujid jo odottikin meitä.

Ajoimme yhdessä Ellan viehättävään ja eläväiseen keskustaan. Majoituspaikkamme oli hotelli nimeltä Mountain Heaven, joka sijaitsi kauniilla paikalla ylhäällä vuorilla. Perille päästäksemme Sujid vuokrasi meille kaksi tuk-tukia, sillä hotellille vievä tie oli suhteellisen kapea. Lapset ilahtuivat päästessään ajamaan tuk-tukilla, ja vaatimattomasta koostaan huolimatta ajoneuvoon mahtui helposti aikuinen, kaksi lasta ja kaikki matkalaukkumme, eikä jyrkkä mäki tuottanut niille vaikeuksia.

Retkellä tuk-tukissa

Kun saavuimme hotellin vastaanottoon, meitä odotti uskomattoman upea näköala, ja maiseman ihailemisesta tulikin tärkeä osa oleskeluamme hotellissa. Istuimmepa sitten huoneemme terassilla, söimme hotellin ravintolassa tai rentouduimme uima-altaalla, saimme aina nauttia kauniista näkymistä Ella Gapiin. Maisema koostui laaksosta ja kaukaisista vuorenhuipuista, ja se oli todella vaikuttava – epäilemättä yksi kauneimmista maisemista, mitä olimme koskaan nähneet.

Dino ja Mira uima-altaassa Ellassa

Päätimme varata yhden kokonaisen päivän vain nauttiaksemme hotellista, Ellasta ja sen henkeäsalpaavasta ympäristöstä. Otimme perheenä aikaa itsellemme ja saimme vain rentoutua ja nauttia toistemme seurasta koko päivän.

Näkymä hotellista Sri Lankassa

Ja tietysti vietimme koko päivän Ellan parhaita elämyksiä koluten.

Aloitimme varhain aamulla patikoimalla Little Adam’s Peakin huipulle. Reitti kulki kauniiden teeplantaasien poikki, ja perillä meidät palkittiin uskomattoman upeilla näköaloilla. Vuoret, metsät ja teeviljelmät jatkuivat niin pitkälle kuin silmä kantoi. Patikkareitti oli suhteellisen helppokulkuinen lapsillekin, mutta huolehdimme tietenkin myös riittävästä juomisesta ja pidimme taukoja matkan varrella.

Retkellä Little Adam's Peakille

Kun olimme laskeutuneet alas huipulta, matkasimme tuk-tukilla Nine Arch Bridgelle eli yhdeksän kaaren sillalle, josta on vuosien varrella tullut Sri Lankan symboli. Silta, joka koostuu yhdeksästä vaikuttavasta kivikaaresta, rakennettiin brittiläisen siirtomaavallan aikana, ja sitä pidettiin vaikuttavana insinöörityön saavutuksena. Retken viimeinen osuus oli kuljettava kiskoja pitkin ennen kuin pääsimme perille sillalle. Sillan ympärillä näkyi umpeenkasvanutta viidakkoa ja viehättäviä teepeltoja. Koko reissun kohokohta niin lapsille kuin aikuisillekin oli se, kun juna tuli jyristen ulos tunnelista ja puksutti sillan yli.

Yhdeksänkaarinen silta Sri Lankassa

Käytyämme yhdeksän kaaren sillalla jatkoimme Sujidin kanssa Ellan keskustaan nauttimaan yhdessä lounasta. Lapset olivat väsyneitä päivän jännittävien seikkailujen jälkeen ja kyselivät koko ajan, voisimmeko palata jo hotelliin ja pulahtaa uimaan sen upeaan uima-altaaseen. Kuten aina, Sujidilla oli kuitenkin yllätys hihassaan ja hän ehdotti, että kävisimme uimassa kauniilla vesiputouksella. Lapset innostuivat valtavasti eivätkä malttaneet odottaa, että saimme lounaan syötyä ja pääsimme lähtemään liikkeelle.

Ajettuamme noin 20 minuuttia vaikuttavan vuoristomaiseman halki saavuimme vihdoin vesiputoukselle. Siellä vietimme pari unohtumatonta tuntia uiden ja kallioilla kiipeillen.

Lapset uimassa vedessä kallioilla

Ehdimme kuin ehdimmekin pulahtaa myös viimeisen kerran uima-altaaseen ja nauttia hotellista avautuvasta kauniista näköalasta. Ja lasten iloksi myös joukko apinoita tuli yllättäen vieraaksemme altaalle!

Poika katselemassa uima-allasta

Norsuja ja muita eläimiä Udawalawen kansallispuistossa

Hyvästelimme Ellan ja lähdimme kohti Udawalawen kansallispuistoa, joka on erityisen tunnettu luonnon monimuotoisuudesta ja tiheästä norsukannasta. Puistolla on tärkeä rooli Sri Lankan luonnonvaraisen eläimistön ja erityisesti uhanalaisen norsupopulaation suojelussa.

Majoituimme vierailumme aikana todella viehättävässä leirissä, joka sijaitsi joen varrella aidossa viidakkomaisemassa. Joka aamu nautimme aamiaisen aivan joen rannalla, ja iltaisin pelasimme terassilla korttia ja kuuntelimme joelta ja metsästä kuuluvia luonnon ääniä.

Lapset katselemassa villieläimiä

Safarielämykset Udawalawessa olivat jännittäviä, ja näimme paljon eläimiä. Suurin kohokohta oli majesteettisten norsujen näkeminen läheltä. Oli vaikea olla häkeltymättä niiden vaikuttavasta koosta ja uljaasta kauneudesta. Olisimme voineet viettää tuntikaupalla aikaa vain tarkkailemalla niitä ja ottamalla kuvia niiden mahtavasta olemuksesta. Lisäksi näimme monia mielenkiintoisia lintuja ja jopa krokotiilin, mistä lapset ilahtuivat ikihyviksi.

Safarilla Udawalawen kansallispuistossa

Täydellinen loppuhuipennus

Viimeiset lomapäivät vietimme Mirissassa. Siellä meillä oli aikaa sulatella kaikkea Sri Lankan -matkan aikana kokemaamme ja näkemäämme.

Mirissan ranta oli hieno. Kristallinkirkas vesi ja pehmeä kultainen hiekka houkuttelivat rentoutumaan ja uimaan, ja iltaisin Mirissa muuttui vilkkaiden ja värikkäiden rantaravintoloiden keitaaksi.

Rannalla ja uima-altaalla Mirissassa

Muistoja ja ihmisiä, jotka tekevät niistä erityisiä

Oppaamme Sujid oli koko ikimuistoisen Sri Lankan -matkamme kulmakivi. Hänen taitonsa, ystävällisyytensä ja tietonsa tekivät matkastamme todellisen elämyksen. Hän jakoi kanssamme intohimonsa maansa historiaa, kulttuuria ja eläimiä kohtaan, mikä teki jokaisesta päivästä opettavaisen ja viihdyttävän kokemuksen.

Sujid oli enemmän kuin opas; hän oli ystävä. Hänen ilonsa siitä, kuinka innoissaan lapsemme olivat Sri Lankan kauneudesta ja kulttuurista, oli tarttuvaa, ja hän käytti paljon aikaa vastatakseen lasten (ja aikuisten) uteliaisiin kysymyksiin ja selittääkseen meille kaiken luonnosta ja eläimistä paikallisiin tapoihin.

Olemme syvästi kiitollisia Sujidin avuliaisuudesta ja omistautuneisuudesta – hän todella teki matkastamme aivan erityisen. Hän antoi meille paitsi paljon mukavia muistoja myös tunteen siitä, ettemme käyneet Sri Lankassa vain turisteina, vaan koimme maan erityisen merkityksellisellä tavalla hänen vieraanvaraisuutensa ja asiantuntemuksensa ansiosta. Tulemme aina muistelemaan lämmöllä aikaa, jonka vietimme yhdessä hänen kanssaan tässä kauniissa maassa.