Guatemalaa kutsutaan ”ikuisen kevään maaksi”, koska maassa vallitsee trooppinen ilmasto ja lämpötilat ovat miellyttäviä ympäri vuoden. Ylänköseuduilla on tosin lauhkeampaa.
Paras aika matkustaa Guatemalaan on lokakuun ja huhtikuun välillä.
Sadekausi kestää toukokuusta lokakuuhun, ja silloin voi esiintyä trooppisia rankkasateita. Sateen jälkeen taivas on taas kirkas ja aurinko paistaa.
Panajachelin säätilasto:
TAMMI | HELMI | MAALIS | HUHTI | TOUKO | KESÄ | HEINÄ | ELO | SYYS | LOKA | MARRAS | JOULU | |
Keskim. ylin lämpötila | 22 | 23 | 25 | 25 | 25 | 24 | 23 | 24 | 23 | 22 | 23 | 22 |
Keskim. alin lämpötila | 12 | 12 | 13 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 15 | 14 | 13 |
Sademäärä, mm | 0 | 0 | 6 | 12 | 45 | 72 | 87 | 57 | 105 | 48 | 9 | 3 |
Floresin (Pohjois-Guatemala) säätilasto:
TAMMI | HELMI | MAALIS | HUHTI | TOUKO | KESÄ | HEINÄ | ELO | SYYS | LOKA | MARRAS | JOULU | |
Keskim. ylin lämpötila | 26 | 26 | 29 | 31 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 28 | 27 | 26 |
Keskim. alin lämpötila | 17 | 18 | 18 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 | 19 |
Sademäärä, mm | 21 | 12 | 15 | 9 | 45 | 87 | 93 | 66 | 69 | 60 | 36 | 18 |
Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta maasta poistumisen jälkeen.
Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Guatemalaan, jos matka kestää alle 90 päivää.
Huomaa: on sinun vastuullasi tarkistaa, tarvitsetko viisumin matkan varrella oleville vaihtolentokentille.
Seuraavat säännöt koskevat Yhdysvaltojen kautta matkustavia Suomen kansalaisia:
Voidaksesi matkustaa Yhdysvaltojen kautta sinun on haettava elektronista matkustuslupaa, joka tunnetaan lyhenteellä ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Ilman tätä lupaa et voi tehdä lähtöselvitystä lähtökentällä. Matkustuslupaa on haettava hyvissä ajoin, mutta viimeistään 72 tuntia ennen lentosi lähtöä Yhdysvaltoihin. Kaikilla matkustajilla iästä riippumatta on oltava matkustuslupa. Voit hakea ESTA-lupaa tästä linkistä: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Hakemuksen tekemiseen tarvitaan passi, matkasuunnitelma, luottokortti ja sähköpostiosoite.
Matkustuslupa liitetään passiisi sähköisesti, ja se on voimassa 2 vuotta tai passin voimassaolon päättymiseen asti (sen mukaan kumpi näistä tapahtuu aiemmin). Suosittelemme, että tulostat ja otat mukaasi fyysisen kopion ESTA-luvasta.
Jos hankit uuden passin, sinun on haettava ESTA-lupaa uudelleen.
Huomaa: Säännöt ovat erilaiset, jos olet vieraillut Iranissa, Irakissa, Sudanissa tai Syyriassa. Sama koskee Irakin, Iranin, Sudanin tai Syyrian kaksoiskansalaisia. Tässä tapauksessa sinun on haettava viisumia Yhdysvaltain suurlähetystöstä.
Seuraavat säännöt koskevat Kanadan kautta matkustavia Suomen kansalaisia:
Voidaksesi matkustaa Kanadan kautta sinun on haettava elektronista matkustuslupaa, joka tunnetaan lyhenteellä eTA (Electronic Travel Authorization). Ilman tätä lupaa et voi tehdä lähtöselvitystä lähtökentällä. Matkustuslupaa on haettava hyvissä ajoin, ja kaikilla matkustajilla iästä riippumatta on oltava matkustuslupa. Voit hakea eTA-lupaa ja tarkistaa luvan hinnan tästä linkistä: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Hakemuksen tekemiseen tarvitaan passi, matkasuunnitelma, luottokortti ja sähköpostiosoite.
Matkustuslupa liitetään passiisi sähköisesti, ja se on voimassa 5 vuotta tai passin voimassaolon päättymiseen asti (sen mukaan kumpi näistä tapahtuu aiemmin). Suosittelemme, että tulostat ja otat mukaasi fyysisen kopion eTA-luvasta.
Jos hankit uuden passin, sinun on haettava eTA-lupaa uudelleen.
Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.
Ennen lähtöä lähetämme sinulle matkasuunnitelman, joka sisältää lentotiedot ja paikallisten yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot siltä varalta, että matkan aikana ilmenee kysymyksiä. Lisäksi lähetämme voucherit, jotka vahvistavat, että olet varannut ja maksanut matkaohjelmassa olevat majoitukset, retket ja kuljetukset. Muista ottaa ne mukaan matkalle.
Rajanylitys Meksikosta Guatemalaan
Huomaa, että sinun on täytettävä, tulostettava ja tuotava mukanasi maahantuloasiakirja (FMMD), jos ylität rajan Meksikosta Guatemalaan.
Voit täyttää lomakkeen vasta saavuttuasi Meksikoon. Suosittelemme, että täytät, lataat ja tulostat asiakirjan hotellissasi San Cristóbal de Las Casasissa. Infopaketissa on ohjeet FMMD-lomakkeen täyttämiseen. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua lomakkeen täyttämisessä, voit ottaa yhteyttä yhteistyökumppaniimme WhatsAppin kautta (suositeltava yhteydenottotapa) tai puhelimitse.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Lisätietoa matkoilla tarvittavista rokotuksista löydät täältä.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Covid-19
Guatemalaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.
Huomaa, että matkalla Guatemalaan ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Guatemalassa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.
Joissain paikoissa, kuten terveyskeskuksissa ja sairaaloissa, voi edelleen olla maskipakko.
Voit kysyä voimassa olevista säännöistä omalta oppaaltasi tai hotellihenkilökunnalta.
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.
Guatemalan rahayksikkö on quetzal (GTQ). Valuuttakurssin voit tarkistaa täältä.
Suosittelemme, että tuot mukanasi Yhdysvaltain dollareita (USD) käteisenä ja vaihdat ne maahan saavuttuasi paikalliseen valuuttaan rahanvaihtopisteessä. Pankkiautomaatteja (ATM) on lähes kaikkialla. Tavallisimmat luottokortit käyvät maksuvälineenä hotelleissa, monissa ravintoloissa ja kaupoissa. Mitä kauemmaksi isoista kaupungeista matkustat, sitä harvemmin luottokortit hyväksytään maksuvälineinä.
Lisätietoa Guatemalan hintatasosta löytyy täältä.
Juomarahan antaminen on Latinalaisen Amerikan maissa yleistä, mutta vapaaehtoista. On täysin sinusta itsestäsi kiinni, kuinka paljon haluat antaa tippiä. Jos haluat antaa juomarahaa, pidä sitä varten mukana pieniä seteleitä ja kolikoita ja anna raha henkilökohtaisesti.
Alla olevat summat ovat ohjeellisia:
- Ravintolat ja baarit: 10–15 % laskun loppusummasta
- Oppaat: 40–50 quetzalia/henki/retki
- Kuljettajat: 30–40 quetzalia/henki/retki
- Kerrossiivoojat: 4 quetzalia/huone/yö
- Pikkolot: 2 quetzalia/matkalaukku
Baareissa ja ravintoloissa laskuun voidaan lisätä erillinen maksu myös erilaisista lisäpalveluista, kuten kattauksesta (”cubierto”) tai livemusiikista.
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Puhelin ja WiFi:
Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat matkakohteissasi.
Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään ilmaisia WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. WiFin yli voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Huomaa, että WiFiä ei löydy kaikkialta.
Sähkö:
Guatemalassa jännite on 110 volttia. Pistokkeissa on ”litteät” pinnit. On siis tärkeää pakata mukaan adapteri.
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu).
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.
Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.
Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.
Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.
Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan paikallisen yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.
Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.
On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.