Paras matka-aika
Mombasa on rannikkokaupunki, joten maisemat ovat tasaisia. Mombasan kaupunki sijaitsee Mombasa Island -saarella, mutta ulottuu sieltä pitkälle sisämaahan. Saaren erottaa mantereesta kaksi lahtea, Port Reitz etelässä ja Tudor Creek pohjoisessa.
Sekä Mombasassa että sen eteläpuolella sijaitsevalla Diani Beachilla vallitsee lämmin, trooppinen ilmasto, ja sademäärä riippuu vuodenajasta. Sateisimmat kuukaudet ovat huhtikuu ja toukokuu, kun taas tammikuussa ja helmikuussa sateita ei ole juuri ollenkaan.
Säätilastot |
Tammi
|
Helmi
|
Maalis
|
Huhti
|
Touko
|
Kesä
|
Heinä
|
Elo
|
Syys
|
Loka
|
Marras
|
Joulu
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sademäärä (mm)
|
34
|
14
|
56
|
154
|
236
|
88
|
72
|
68
|
67
|
103
|
105
|
76
|
Sademäärä/päivä
|
3
|
1
|
5
|
10
|
14
|
10
|
10
|
8
|
9
|
9
|
8
|
7
|
Päivälämpötila
|
33
|
34
|
34
|
33
|
31
|
29
|
29
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
Yölämpötila
|
22
|
23
|
23
|
23
|
22
|
20
|
19
|
19
|
20
|
21
|
22
|
22
|
Aurinkotunteja
|
270
|
255
|
270
|
225
|
205
|
207
|
211
|
245
|
246
|
273
|
264
|
260
|
Passi ja viisumi
Matkalla tarvitset luonnollisesti passin. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta Keniaan saapumisen jälkeen, ja passissa on oltava vähintään yksi tyhjä sivu.
Keniaan ei tarvita viisumia.
Sinun on kuitenkin haettava sähköistä matkustuslupaa (eTA), joka oikeuttaa maahantuloon. Matkustuslupaa haetaan täältä: https://www.etakenya.go.ke/.
eTA:n hinta on 30 USD, ja se maksetaan luottokortilla.
Kaikkien matkustajien on haettava eTA-lupaa – myös lasten. Jos matkustatte perheen kesken ja lapset ovat alle 18-vuotiaita, voi olla hyvä hakea eTA-lupaa perheenä, jolloin teidän tarvitsee täyttää vain yksi hakemus koko perheelle.
Matkustuslupaa on haettava viimeistään kolme päivää ennen lähtöpäivää, ja sitä voi hakea aikaisintaan kolme kuukautta ennen lähtöpäivää. Hakemuksen käsittelyyn ja vastauksen saamiseen menee noin kolme päivää.
eTA-luvan hakemista varten tarvitset seuraavat:
- Voimassa oleva passi
- Passikuva tai passikuvan kaltainen ”selfie”
- Yhteystiedot
- Matkustustiedot: lennon numero, matkapäivät ja matkasuunnitelma
- Keltainen kortti todisteena keltakuumerokotuksesta, jos tarpeen
- Luottokortti
Matkustuslupa lähetetään sinulle sähköpostitse. Tulosta lupa ja ota se mukaan matkalle, sillä se on esitettävä passin kanssa Keniaan saapumisen yhteydessä.
Jos sinulla on ongelmia tai kysyttävää eTA-luvasta, lähetä kysymyksesi osoitteeseen: support@etakenya.go.ke tai ota yhteyttä Kenian suurlähetystöön Tukholmassa.
Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.
Jos olet varannut Kenian-matkan, johon kuuluu rantaloma Sansibarilla (Tansania), tarvitset suomen kansalaisena viisumin Tansaniaan. Käytännön tietoa Tansaniasta -sivulta löydät ajankohtaiset tiedot viisumin hakemisesta Tansaniaan.
Matkustusasiakirjat
Lataa ennen lähtöä sovelluksemme täältä. Sovelluksesta löydät matkustusasiakirjasi sekä TourCompassin ja paikallisten kumppaneidemme yhteystiedot.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Rokotukset
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Lisätietoa matkoilla tarvittavista rokotuksista löydät täältä.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Matkaehdot
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.
Matkavakuutukset
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus. Löydät kaiken tarvitsemasi tiedon vakuutuksia käsitteleviltä sivuiltamme.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivuillemme.
Valuutta, hintataso ja juomarahat
Kenian rahayksikkö on Kenian šillinki (KES).
Suosittelemme, että vaihdat šillinkejä lentokentällä tai nostat käteistä automaatista heti saavuttuasi Keniaan.
Keniassa maksuvälineinä käyvät myös Yhdysvaltain dollari (yleisimmin käytetty valuutta), euro ja Englannin punta. Varmista, että käyttämäsi dollarin setelit ovat uusia (päiväys aikaisintaan 2009) ja että ne ovat ”siistejä” (ei liian ryppyisiä). Muussa tapauksessa kaupat/hotellit eivät välttämättä ota niitä vastaan.
Pidä mukanasi pienempiä seteleitä (1–5 dollarin seteleitä). Pankkiautomaateista voit nostaa rahaa Visa- ja Mastercard-korteilla, ja joissain paikoissa luottokortit käyvät myös maksuvälineinä.
Juomarahat
Keniassa on tapana antaa oppaille, tarjoilijoille ja muille palveluhenkilökunnan edustajille juomarahaa.
Juomarahaa odotetaan, mutta on tietenkin sinun päätettävissäsi, kuinka paljon haluat antaa.
Anna juomaraha henkilökohtaisesti ja varmista, että lompakossasi on aina pieniä seteleitä juomarahoja varten.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää:
- 10–15 USD/henki/päivä oppaalle
- 2 USD matkatavaroitasi kuljettavalle kantajalle
- 10 % baareissa ja ravintoloissa
- 2 USD/päivä kerrossiivoojalle
Suosittelemme, että annat juomarahan oppaalle/kuljettajalle matkan päätteeksi – ja mieluiten suljetussa kirjekuoressa.
Ruoka ja allergiat
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Puhelin, WiFi ja sähkö
Jännite on 240 volttia ja pistokkeet ovat kolmipinnisiä eli erilaisia kuin meillä Suomessa. Muista siis pakata mukaan adapteri!
Voit tarkistaa sivustomme hotellikuvauksista, onko majoituspaikassasi WiFi. Huomaa, että yhteys voi joskus olla epävakaa.
Pakkauslista
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Suosittelemme, että käytät safarimatkoilla pehmeitä matkalaukkuja. Pehmeiden laukkujen pakkaaminen safariautoon on huomattavasti helpompaa kuin kovien matkalaukkujen. Erityisesti hard case -laukut vievät paljon tilaa safariautossa. Vältä siis kovakuorisia matkalaukkuja.
Pakkaa mukaan pitkiä housuja ja kevyitä puseroita, joissa on pitkät väljät hihat. Nämä suojaavat mahdollisilta hyttysiltä illan tullen.
Useimmissa huoneissa on hyönteisverkot tai ne suihkutetaan hyttyssuihkeella auringonlaskun aikaan, mutta kannattaa silti ottaa mukaan oma hyttyskarkote ja kutinaa lievittävä voide.
Huomaa, että tavallisten, ruokakaupoista tuttujen muovikassien käyttö, tuonti ja tuotanto on kiellettyä Mombasassa. Suosittelemme siksi, että vältät muovipussien käyttöä pakatessasi matkatavaroitasi. Käytä niiden sijasta kangaskasseja tai muusta vedenpitävästä materiaalista valmistettuja kasseja.
Kasvituotteiden tuominen EU:hun
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Liikuntarajoitteiset matkustajat
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Lentoliput
Lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu), joten emme lähetä sinulle fyysistä lentolippua.
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Istumapaikan varaaminen
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvitys
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Lentokentällä
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Matkatavarat
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Jos ohjelmasi sisältää kotimaan lentoja, niiden matkatavarasäännöt voivat poiketa ulkomaanlennostasi. Lisämatkatavaroista voi yleensä maksaa paikallisesti.
Huomaa, että kotimaan lentojen lähtöselvitykseen ei saa ottaa mukaan kovia matkalaukkuja. Matkalaukkusi tulisi olla valmistettu pehmeästä materiaalista, joka on helpompi pakata. Paikallisille kotimaan lennoille ei myöskään saa ottaa pyörällisiä matkalaukkuja käsimatkatavaroihin.
Jos kuljetat Keniaan saapuessasi esimerkiksi käsimatkatavaroita näkyvästi muovipussissa, voit joutua luovuttamaan kassin viranomaisille. Tämä koskee myös esimerkiksi tax free -kaupasta saatuja kasseja.
Myöhästyneet matkatavarat
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Lennon viivästyminen tai peruuntuminen
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.
Passintarkastus ja tulli
Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.
Jos Mombasa on ensimmäinen kohteesi Keniassa, sinun on täytettävä maahantulo- ja maastapoistumiskaavake. Muista kuulakärkikynä! Kohtaan, jossa kysytään osoitetta Mombasassa, kirjoitetaan ensimmäisen majoituspaikan eli ensimmäisen hotellin tai lodgen osoite.
Ennen lentokentältä poistumista kaikki matkatavarasi läpivalaistaan – myös käsimatkatavarat. Tämä on täysin normaali menettely Mombasassa.
Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.
Saapuminen
Lentokentän tuloaulassa sinua on vastassa opas/kuljettaja, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä. Hän huolehtii siitä, että pääset turvallisesti majoituspaikkaasi.
Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.
Sisään- ja uloskirjautuminen hotelleissa
Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.
On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Matkat ja kuljetukset
Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.
Tarvitsetko apua matkallasi?
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Ruusut ja risut/yhteydenotot
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.