Mombasa on rannikkokaupunki, joten maisemat ovat tasaisia. Mombasan kaupunki sijaitsee Mombasa Island -saarella, mutta ulottuu sieltä pitkälle sisämaahan. Saaren erottaa mantereesta kaksi lahtea, Port Reitz etelässä ja Tudor Creek pohjoisessa.
Sekä Mombasassa että sen eteläpuolella sijaitsevalla Diani Beachilla vallitsee lämmin, trooppinen ilmasto, ja sademäärä riippuu vuodenajasta. Sateisimmat kuukaudet ovat huhtikuu ja toukokuu, kun taas tammikuussa ja helmikuussa sateita ei ole juuri ollenkaan.
Säätilastot |
Tammi
|
Helmi
|
Maalis
|
Huhti
|
Touko
|
Kesä
|
Heinä
|
Elo
|
Syys
|
Loka
|
Marras
|
Joulu
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sademäärä (mm)
|
34
|
14
|
56
|
154
|
236
|
88
|
72
|
68
|
67
|
103
|
105
|
76
|
Sademäärä/päivä
|
3
|
1
|
5
|
10
|
14
|
10
|
10
|
8
|
9
|
9
|
8
|
7
|
Päivälämpötila
|
33
|
34
|
34
|
33
|
31
|
29
|
29
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
Yölämpötila
|
22
|
23
|
23
|
23
|
22
|
20
|
19
|
19
|
20
|
21
|
22
|
22
|
Aurinkotunteja
|
270
|
255
|
270
|
225
|
205
|
207
|
211
|
245
|
246
|
273
|
264
|
260
|
Matkustamiseen tarvitset luonnollisesti passin.
Suomen kansalaiset tarvitsevat voimassa olevan viisumin Keniaan. Muista, että passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta Keniaan saapumisesta lukien.
Hae viisumia verkossa osoitteessa: www.evisa.go.ke. Viisumimaksu on 50 USD, minkä lisäksi veloitetaan palvelumaksu, joka on 1 USD. Summa maksetaan luottokortilla.
Voit hakea viisumia Keniaan aikaisintaan 90 päivää ennen lähtöä.
Hakemuksen yhteydessä sinun on ladattava kuva passistasi sekä passikuva (enint. 500×500 pikseliä).
Kun hakemus on lähetetty verkkopalvelussa, viisumin myöntämiseen menee noin 2 päivää. Tulosta sähköinen viisumi ja ota se mukaan matkalle. Se on esitettävä Keniaan saapumisen yhteydessä passin kanssa.
Huomaa, että sinun on kirjauduttava itse sisään osoitteessa evisa.go.ke tarkistaaksesi, onko viisumisi hyväksytty. Sinulle ei lähetetä sähköpostitse erillistä ilmoitusta viisumin hyväksymisestä.
Jos sinulla on ongelmia tai kysyttävää sähköisestä eVisasta, lähetä kysymyksesi osoitteeseen: evisa@immigration.go.ke tai Kenian suurlähetystöön Tukholmassa.
Kun matkustat alle 16-vuotiaiden lasten kanssa:
Alle 16-vuotiaat lapset eivät tarvitse viisumia, jos he matkustavat toisen tai molempien vanhempiensa seurassa. Lapset tarvitsevat kuitenkin oman passin, jonka on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta Keniaan saapumisesta lukien.
Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.
Jos matka on yhdistelmämatka, johon kuuluu safari Keniassa ja Tansaniassa ja/tai rantaloma Sansibarilla (Tansania), tarvitset Suomen kansalaisena viisumin sekä Keniaan että Tansaniaan. Käytännön tietoa Tansaniasta -sivulta löydät ajankohtaiset tiedot viisumin hakemisesta Tansaniaan. Keniaan haettava viisumi on nk. ”single entry” -viisumi, joka on voimassa myös palatessasi takaisin Keniaan.
Ennen lähtöä lähetämme sinulle matkaa koskevia asiakirjoja, jotka sisältävät tärkeitä tietoja. Suosittelemme tulostamaan ja ottamaan nämä asiakirjat mukaan matkallesi. Saat muun muassa matkasuunnitelmasi ja matkakohteessa olevien paikallisten yhteistyökumppaniemme puhelinnumerot, jotta voit ottaa heihin yhteyttä, jos tarvitset apua matkan varrella.
Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.
Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Lisätietoa matkoilla tarvittavista rokotuksista löydät täältä.
Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.
Keniaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta.
Huomaa, että matkalla on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin matkakohteessasi. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.
Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.
Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.
Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.
Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus. Löydät kaiken tarvitsemasi tiedon vakuutuksia käsitteleviltä sivuiltamme.
Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivuillemme.
Kenian rahayksikkö on Kenian šillinki (KES).
Suosittelemme, että vaihdat šillinkejä lentokentällä tai nostat käteistä automaatista heti saavuttuasi Keniaan.
Keniassa maksuvälineinä käyvät myös Yhdysvaltain dollari (yleisimmin käytetty valuutta), euro ja Englannin punta. Varmista, että käyttämäsi dollarin setelit ovat uusia (päiväys aikaisintaan 2009) ja että ne ovat ”siistejä” (ei liian ryppyisiä). Muussa tapauksessa kaupat/hotellit eivät välttämättä ota niitä vastaan.
Pidä mukanasi pienempiä seteleitä (1–5 dollarin seteleitä). Pankkiautomaateista voit nostaa rahaa Visa- ja Mastercard-korteilla, ja joissain paikoissa luottokortit käyvät myös maksuvälineinä.
Juomarahat
Keniassa on tapana antaa oppaille, tarjoilijoille ja muille palveluhenkilökunnan edustajille juomarahaa.
Juomarahaa odotetaan, mutta on tietenkin sinun päätettävissäsi, kuinka paljon haluat antaa.
Anna juomaraha henkilökohtaisesti ja varmista, että lompakossasi on aina pieniä seteleitä juomarahoja varten.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää:
- 10–15 USD/henki/päivä oppaalle
- 2 USD matkatavaroitasi kuljettavalle kantajalle
- 10 % baareissa ja ravintoloissa
- 2 USD/päivä kerrossiivoojalle
Suosittelemme, että annat juomarahan oppaalle/kuljettajalle matkan päätteeksi – ja mieluiten suljetussa kirjekuoressa.
Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.
Jännite on 240 volttia ja pistokkeet ovat kolmipinnisiä eli erilaisia kuin meillä Suomessa. Muista siis pakata mukaan adapteri!
Voit tarkistaa sivustomme hotellikuvauksista, onko majoituspaikassasi WiFi. Huomaa, että yhteys voi joskus olla epävakaa.
Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.
Suosittelemme, että käytät safarimatkoilla pehmeitä matkalaukkuja. Pehmeiden laukkujen pakkaaminen safariautoon on huomattavasti helpompaa kuin kovien matkalaukkujen. Erityisesti hard case -laukut vievät paljon tilaa safariautossa. Vältä siis kovakuorisia matkalaukkuja.
Pakkaa mukaan pitkiä housuja ja kevyitä puseroita, joissa on pitkät väljät hihat. Nämä suojaavat mahdollisilta hyttysiltä illan tullen.
Useimmissa huoneissa on hyönteisverkot tai ne suihkutetaan hyttyssuihkeella auringonlaskun aikaan, mutta kannattaa silti ottaa mukaan oma hyttyskarkote ja kutinaa lievittävä voide.
Huomaa, että tavallisten, ruokakaupoista tuttujen muovikassien käyttö, tuonti ja tuotanto on kiellettyä Mombasassa. Suosittelemme siksi, että vältät muovipussien käyttöä pakatessasi matkatavaroitasi. Käytä niiden sijasta kangaskasseja tai muusta vedenpitävästä materiaalista valmistettuja kasseja.
Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.
Lue lisää säännöistä täällä.
Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.
Lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu), joten emme lähetä sinulle fyysistä lentolippua.
On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.
Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.
Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.
Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.
Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.
Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.
Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.
Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.
Jos lennät Kenian sisäisillä lennoilla, huomioithan, että ruumaan menevät matkatavarat saavat painaa enintään 15-20 kg ja käsimatkatavarat enintään 5 kg. Huomaa, että trolley-tyyppisiä lentolaukkuja ei yleensä hyväksytä käsimatkatavaraksi, koska istuinten yläpuolella olevissa matkatavarasäilöissä ei ole niille riittävästi tilaa.
Jos kuljetat Keniaan saapuessasi esimerkiksi käsimatkatavaroita näkyvästi muovipussissa, voit joutua luovuttamaan kassin viranomaisille. Tämä koskee myös esimerkiksi tax free -kaupasta saatuja kasseja.
Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.
Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.
Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.
Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.
Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.
Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.
Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.
Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.
Passintarkastus:
Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.
Jos Mombasa on ensimmäinen kohteesi Keniassa, sinun on täytettävä maahantulo- ja maastapoistumiskaavake. Muista kuulakärkikynä! Kohtaan, jossa kysytään osoitetta Mombasassa, kirjoitetaan ensimmäisen majoituspaikan eli ensimmäisen hotellin tai lodgen osoite.
Ennen lentokentältä poistumista kaikki matkatavarasi läpivalaistaan – myös käsimatkatavarat. Tämä on täysin normaali menettely Mombasassa.
Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.
Lentokentän tuloaulassa sinua on vastassa opas/kuljettaja, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä. Hän huolehtii siitä, että pääset turvallisesti majoituspaikkaasi.
Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.
Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä.
Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.
On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.
Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.
Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.
Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.
Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.