TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Kambodzasta

Käytännön tietoa Kambodzasta
Käytännön tietoa Kambodzasta

Käytännön tietoa Kambodzasta

ILMASTO
Paras matka-aika

Kambodza sijaitsee trooppisella ilmastovyöhykkeellä, jossa lämpötilat eivät juuri vaihtele ja aurinkoisia tunteja on suurin piirtein yhtä paljon ympäri vuoden. Maan ilmastoa rytmittävät monsuunit, joiden perusteella vuosi jakautuu kuivaan kauteen ja sadekauteen. Kummallakin sesongilla on oma viehätyksensä.

Kuiva kausi alkaa marraskuussa ja kestää huhtikuuhun. Kuiva kausi on erinomaista aikaa vierailla Kambodzan rannikkokaupungeissa tai trooppisilla saarilla. Säät ovat miellyttävän lämpimiä ja poutaisia. Vaikka aurinko useimmiten paistaakin, yksittäisiä sadekuuroja voi esiintyä silloin tällöin.

Sadekausi kestää toukokuusta lokakuuhun, ja tähän aikaan Kambodzan luonto on vehreimmillään ja kauneimmillaan. Lämpötilat pysyvät edelleen korkeina, mutta sateiden vuoksi myös ilmankosteus nousee. Etenkin sadekauden viimeisinä kuukausina taivaalta tulee vettä hyvinkin runsaasti, tosin tavallisesti lyhyinä mutta rankkoina kuurosateina.

Kambodza on ympärivuotinen lomakohde. Liikkumisen kannalta on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että syrjäisemmillä alueilla, maantiet voivat olla kulkukelvottomia sadekauden viimeisten kuukausien aikana.

Siĕm Réabin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 33 34 35 34 33 32 32 31 31 31 30
Keskim. alin lämpötila 22 24 25 26 26 26 26 26 26 25 24 22
Sademäärä mm 1 9 28 64 146 166 186 224 250 215 61 7
Kratien säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 32 34 35 36 34 33 31 32 31 31 31 31
Keskim. alin lämpötila 20 22 23 25 24 24 24 24 24 23 21 20
Sademäärä mm 6 12 32 93 228 222 294 249 299 192 67 13
Phnom Penhin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 32 34 35 34 33 32 32 31 30 30 30
Keskim. alin lämpötila 21 22 23 26 26 24 24 26 25 24 23 22
Sademäärä mm 26 12 58 101 112 177 196 172 249 319 135 80
Kepin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 30 31 31 32 31 31 30 30 30 30 30 30
Keskim. alin lämpötila 22 22 24 25 25 25 24 24 24 24 23 22
Sademäärä mm 18 28 85 141 221 236 349 346 299 268 145 52
Meriveden keskilämpötila 28 28 29 30 31 30 30 29 29 29 29 29
Koh Rongin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 31 32 34 32 31 30 31 31 31 31 32
Keskim. alin lämpötila 24 25 25 25 27 26 26 25 25 25 24 24
Sademäärä mm 28 25 50 125 207 253 341 377 321 290 138 54
Meriveden keskilämpötila 28 28 28 30 30 30 29 29 29 29 30 29
TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI
Passi ja viisumi

Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta siitä päivästä laskettuna, jolloin poistut Kambodžasta.

Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin Kambodžaan. Voit hankkia viisumin kahdella eri tavalla, joko etukäteen e-viisumina tai vasta Kambodžaan saapumisen yhteydessä.

Viisumia haetaan virallisen sivuston kautta osoitteessa e-viisumi Kambodža, missä sinun on ladattava kuva passin henkilötietosivusta sekä passikuva. Lisäksi viisumihakemuksessa on annettava henkilötietoja ja osoitteesi Kambodžassa. Osoitteeksi voit kirjoittaa matkaohjelmasi ensimmäisen hotellin osoitteen. Hotellin nimi löytyy matkavahvistuksestasi.

Sähköinen viisumi maksaa 30 USD + toimitusmaksu 6 USD/henki, joka maksetaan verkossa hakemuksen yhteydessä. Ota siis luottokortti valmiiksi esiin, kun ryhdyt täyttämään hakemusta. Tämän jälkeen saat vahvistuksen, joka sisältää viitenumeron. Tällä numerolla voit tarkistaa hakemuksesi edistymisen seuraavalla sivulla: https://www.evisa.gov.kh/check_change

Kun hakemuksesi on hyväksytty, e-viisumi lähetetään sinulle sähköpostitse. Huomaa, että e-viisumi on voimassa 3 kuukautta myöntämispäivämäärästä lukien. E-viisumi on tulostettava ja esitettävä Kambodžaan saapumisen yhteydessä.

Jos haet viisumia vasta Kambodžaan saapumisen yhteydessä, tarvitset sitä varten passisi, yhden passikuvan ja 30 USD käteistä.

Huomaa: Jos matkustat laivalla Vietnamin Chau Docista Kambodžan Phnom Penhiin, elektroninen viisumi ei kelpaa. Tässä tapauksessa voit hankkia viisumin vain Kambodžaan saapumisen yhteydessä.

Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle asiakirjan, joka sisältää TourCompassin ja paikallisen yhteistyökumppanimme yhteystiedot Kambodžassa, matkasuunnitelman ja voucherin, jossa vahvistetaan, että olet varannut ja maksanut etukäteen hotellimajoituksen, retket ja kuljetukset. Muista ottaa nämä mukaan matkalle.

Jos matkasi sisältää sisäisiä lentoja tai venekuljetuksia Kambodžassa, yhteistyökumppanimme varaa ja tulostaa liput, jotka oppaasi antaa sinulle matkakohteessa.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

Covid-19

Kambodžaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Kambodžaan ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Kambodžassa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.

ENNEN MATKAA
Valuutta, hintataso ja juomarahat

Kambodžan rahayksikkö on riel (KHR). Kambodžan rielin kurssin voit tarkistaa täällä.

Huomaa, että riel on suojattu valuutta, mikä tarkoittaa, että sitä ei voi ostaa etukäteen, vaan voit vaihtaa rahaa vasta perillä Kambodžassa.

Visa ja Mastercard käyvät maksuvälineinä hotelleissa, useimmissa ravintoloissa ja kaupoissa isommissa kaupungeissa, kuten Phnom Penhissä, Siem Reapissa ja Sihanoukvillessä. Kaupungeissa on myös pankkiautomaatteja, mutta muualla ne ovat harvinaisia, eikä luottokorteilla voi maksaa kovin monessa paikassa hotellien ulkopuolella.

Lisätietoa Kambodžan hintatasosta löytyy täältä.

Juomarahat otetaan ilolla vastaan. Voit luonnollisesti itse päättää, haluatko antaa juomarahaa. Voit antaa niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Alla ovat suuntaa-antavat määrät:

  • Oppaat: 21 000 – 40 000 KHR/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Kuljettajat: 9 000 – 21 000 KHR/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Pikkolo: 5 000 – 10 000 KHR/huone
  • Kerrossiivooja: väh. 5 000 KHR/huone/yö
  • Ravintolat: Kansainvälisissä ravintoloissa juomaraha sisältyy usein hintaan, ja silloin laskussa lukee ”10% service charge”. Siksi ylimääräistä juomarahaa ei ole tarpeen antaa. Jos palvelumaksu ei sisälly hintaan, voit antaa juomarahana 5–10 % laskun loppusummasta, jos olet tyytyväinen palveluun ja ruokaan. Paikallisissa ravintoloissa ja katukeittiöissä juomarahaa ei odoteta, mutta voit halutessasi jättää pöydälle muutaman kolikon lähtiessäsi.
Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Ilmaisen WiFin kautta voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Voit myös ostaa paikallisen SIM-kortin ja datapaketin saavuttuasi maahan.

Sähkö:

Kambodžassa ei ole standardijännitettä eikä standardipistokkeita. Jännite voi olla mitä tahansa 110 ja 230 voltin välillä. On tärkeää ottaa mukaan adapteri, sillä kambodžalaiset pistokkeet voivat olla pyöreitä kaksipinnisiä tai litteitä kolmepinnisiä.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

 

Temppelivierailut

Temppelivierailuja koskevat tietyt pukeutumissäännöt. Polvet ja olkapäät on peitettävä, vaatteet eivät saa olla läpikuultavia ja kengät on riisuttava.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA
Lentoliput

Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.

MATKAKOHTEESSA
Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Matkamme Kambodžaan ovat yksilöllisiä kiertomatkoja, joihin sisältyvät retket ja kuljetukset tapahtuvat 1–14 hengen kansainvälisissä ryhmissä. Ryhmät koostuvat vain TourCompassin asiakkaista.
Useimmilla lisäretkillä on mukana vain TourCompassin asiakkaita, mutta joillain lisäretkillä voi olla mukana myös muita kuin TourCompassin asiakkaita. Tämä käy ilmi retkikuvauksesta.

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN
Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Aasia
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15