TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Australiasta

Käytännön tietoa Australiasta
Käytännön tietoa Australiasta

Käytännön tietoa Australiasta

Ilmasto
Paras aika matkustaa

Australia on ympärivuotinen matkakohde.

Australia on iso maa, jonka ilmasto vaihtelee paljon osavaltiosta ja territoriosta toiseen. Suurimmassa osassa maata on neljä vuodenaikaa, mutta trooppisessa pohjoisessa vuosi jakautuu kuivaan kauteen ja sadekauteen.

Koska Australia sijaitsee eteläisellä pallonpuoliskolla, vuodenajat ovat päinvastaiset kuin Euroopassa. Kun meillä on kesä, Australiassa on talvi, ja kun meillä on syksy, Australiassa on kevät – ja niin edelleen.

Useimmat Australian-matkaajat suuntaavat maahan viettämään kesää, kun meillä pohjoisessa on talvi. Australialaiset lomailevat itsekin joulukuussa ja tammikuussa, jolloin matkakohteissa on enemmän ruuhkaa. Jos suunnittelet matkustavasi tämän ajanjakson aikana, suosittelemme varaamaan matkan hyvissä ajoin.

Lue lisää siitä, milloin on paras aika matkustaa Australiaan täällä.

Alla ovat joidenkin australialaisten kaupunkien keskimääräiset lämpötilat ja sademäärät:

 Sydney: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 26 26 25 23 20 17 17 18 21 23 24 26
Keskim. alin lämpötila 19 19 18 14 11 9 7 8 10 13 15 18
Sademäärä mm. 94 113 115 106 101 120 69 77 61 72 81 74
Sadepäiviä keskimäärin 11 11 12 11 11 11 9 9 9 11 11 11

 

 Melbourne: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 26 26 24 20 17 14 13 15 21 23 24 24
Keskim. alin lämpötila 14 15 13 11 9 7 6 7 10 13 15 13
Sademäärä mm. 48 48 50 58 56 49 48 50 61 72 81 59
Sadepäiviä keskimäärin 8 8 9 12 15 15 16 16 15 14 12 11

 

 Adelaide: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 29 29 26 22 19 16 15 16 18 21 24 27
Keskim. alin lämpötila 17 17 15 13 10 9 8 8 9 13 13 15
Sademäärä mm. 20 21 24 44 68 72 67 62 51 45 31 26
Sadepäiviä keskimäärin 4 4 6 9 13 15 16 16 13 11 8 6

 

 Brisbane: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 29 29 28 26 24 21 21 22 24 26 27 29
Keskim. alin lämpötila 21 21 20 17 14 11 10 10 13 16 18 20
Sademäärä mm. 158 172 139 90 99 71 63 43 35 94 97 126
Sadepäiviä keskimäärin 13 14 14 11 11 8 7 7 7 10 10 12

 

 Cairns: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 31 31 30 29 27 26 25 26 28 29 30 31
Keskim. alin lämpötila 23 23 22 21 19 17 16 17 18 20 22 23
Sademäärä mm. 390 448 424 196 90 45 28 27 33 43 93 108
Sadepäiviä keskimäärin 18 19 19 17 13 9 9 8 7 8 10 13

 

 Darwin: Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 32 31 32 33 32 31 31 31 33 33 33 33
Keskim. alin lämpötila 25 25 25 24 22 20 19 20 23 25 25 25
Sademäärä mm. 426 376 318 102 21 2 1 5 16 70 140 252
Sadepäiviä keskimäärin 21 20 20 9 2 1 1 1 2 7 12 17

 

 Alice Springs (Red centre): Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu
Keskim. ylin lämpötila 36 35 32 28 23 20 19 22 27 30 33 35
Keskim. alin lämpötila 21 20 17 12 8 5 3 6 10 14 14 17
Sademäärä mm. 39 44 32 16 19 14 15 9 9 22 29 38
Sadepäiviä keskimäärin 5 5 3 2 3 3 3 2 2 5 6 6

 

TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI
Passi ja viisumi

Suomen kansalaiset tarvitsevat Australiaan voimassa olevan passin ja turistiviisumin (Evisitor). On sinun vastuullasi hakea viisumia hyvissä ajoin ennen Australiaan saapumista.

Viisumia haetaan netissä tästä linkistä: https://online.immi.gov.au/lusc/login. Sinun on ensin perustettava käyttäjätili, jonka jälkeen voit hakea viisumia. Viisumi on maksuton. Käsittelyaika on tavallisesti 1–3 viikkoa, mutta suosittelemme, että haet viisumia viimeistään kaksi kuukautta ennen matkaasi. Viisumi on voimassa 1 vuoden ajan sen hyväksymisestä, ja se oikeuttaa oleskelemaan Australiassa 3 kuukautta kerrallaan.
Sinun on pidettävä mukanasi kopiota hyväksytystä turistiviisumista koko matkan ajan.

Yksityiskohtaista tietoa viisumiprosessista löytyy täältä.

Viisumia koskevia sääntöjä voidaan muuttaa lyhyellä varoitusajalla, joten suosittelemme tarkistamaan ajantasaiset tiedot Australian sisäministeriön kotisivuilta.

Myös Suomen ulkoministeriön kotisivuilla on hyödyllistä ajankohtaista tietoa.

Jos et ole Suomen kansalainen, on tärkeää, että otat yhteyttä Ruotsissa sijaitsevaan Australian suurlähetystöön, joka hoitaa myös Suomen asioita, ja tarkistat kansalaisuuttasi koskevat viisumisäännöt.

Jos sinulla on terveysongelmia tai rikosrekisteri, viisumin saaminen voi olla vaikeampaa. Tässä tapauksessa suosittelemme, että otat yhteyttä viisumipalveluyritykseen, joka voi auttaa hakemuksen täyttämisessä maksua vastaan.
Jos olet epävarma siitä, hyväksytäänkö viisumisi, suosittelemme, että varmistat viisumisi hyväksynnän ennen lentolippujen varaamista.

Huomaa: on sinun vastuullasi tarkistaa, tarvitsetko viisumin matkan varrella oleville vaihtolentokentille.

 

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle matkasuunnitelman, joka sisältää lentotiedot ja paikallisten yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot siltä varalta, että matkan aikana ilmenee kysymyksiä.

Lisäksi saat lopullisen matkaohjelman ja voucherin etukäteen maksetuista ohjelman osista.
Voucherissa on myös tärkeää tietoa retkien ja kuljetusten lähtöpaikoista ja -ajankohdista. Australiassa kokoontumis-/lähtöpaikka voi olla muualla kuin hotellissasi.
Muista lukea voucher huolellisesti läpi ja saapua ilmoitetulle kokoontumispaikalle oikeaan aikaan. Ota ohjelma ja voucher mukaan matkalle, jotta oppaasi voivat auttaa sinua tarvittaessa matkan aikana.

Matkan hintaan sisältyvät yleensä sisäänpääsymaksut kaikkiin kansallispuistoihin, joissa vierailet matkan aikana. On kuitenkin muutamia kansallispuistoja, joissa tämä ei ole mahdollista, ja tässä tapauksessa sinun on itse varattava ja maksettava kansallispuistopassisi verkossa. Northern Territoryssa sijaitseva Litchfieldin kansallispuisto on yksi tällaisista kansallispuistoista. Voit tarkistaa voucherista, mistä kansallispuistopasseja voi ostaa. Suosittelemme, että ostat passin jo ennen Australiaan saapumista. Muista ottaa kansallispuistopassin ostosta saamasi kuitti mukaan matkalle.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että otat yhteyttä rokotuksiin erikoistuneeseen lääkäriin, omaan lääkäriisi tai valtuutettuun rokotusklinikkaan. Voit lukea lisää matkoilla tarvittavista rokotuksista osoitteessa Matkailijan terveysoppaasta.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

 

Covid-19

Australiaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Australiaan ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Australiassa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.

ENNEN MATKAA
Valuutta, hintataso ja juomarahat

Valuutta:
Australian rahayksikkö on Australian dollari. Australian dollarin ajankohtaisen kurssin voit tarkistaa täältä.

Visa ja Mastercard käyvät Australiassa kaikkialla. Voit nostaa käteistä rahaa pankeista ja ATM-pankkiautomaateista, joita on kaikkialla.

Hintataso:
Lisätietoa maan hintatasosta löydät täältä.

Juomarahat:

Juomarahat eivät ole Australiassa pakollisia – eivät myöskään ravintoloissa tai baareissa. Jos olet erityisen tyytyväinen oppaaseen tai sait erityisen hyvää palvelua ravintolassa, voit luonnollisesti antaa vähän tippiä, mutta tämä on täysin vapaaehtoista.

Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat matkakohteissasi.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään ilmaisia WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. WiFin yli voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia.

Jos haluat pysyä verkossa koko matkan ajan, edullisin ratkaisu on hankkia paikallinen SIM-kortti ja datapaketti heti Australiaan saavuttuasi.

Sähkö:

Australiassa sähkövirran jännite on 220–240 volttia. Muista pakata mukaan myös adapteri, sillä australialaisissa pistokkeissa on 3 päätä (2 vinoa ja yksi suora).

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA
Lentoliput

Lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu), joten emme lähetä sinulle fyysistä lentolippua.

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lähtöselvityksen yhteydessä lentoyhtiö osoittaa sinulle paikkasi lennolla. Jos sinulla on paikkaa koskevia toiveita, voit tehdä paikkavarauksen etukäteen lentoyhtiön kotisivuilla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Jos matkaohjelmaan kuuluu yksi tai useampi sisäinen lento, ota huomioon, että matkatavaroiden sallittu määrä voi olla eri kuin lennollasi valtameren yli. Yleensä matkatavararaja on mahdollista ylittää, kunhan maksat ylimenevistä kiloista lisämaksun paikan päällä.

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniimme, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.

MATKAKOHTEESSA
Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Saavuttuasi perille lopulliseen matkakohteeseen kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Australiassa on erittäin tiukat säännöt sen suhteen, millaisia tuoreita hedelmiä ja ruoka-aineita maahan saa tuoda. Siksi suosittelemme, että et tuo mukanasi tällaisia tuotteita. Tuloaulassa olevista opaskylteistä näet helposti, mitä saat tuoda mukanasi ja mitä et. Alueella on myös isoja roska-astioita, joihin voit heittää tuotteet, joita ei saa tuoda maahan. Jos olet epävarma siitä, oletko tuonut mukanasi jotain kiellettyä, sinun kannattaa ilmoittaa asiasta varmuuden vuoksi tullissa, jotta et joudu maksamaan sakkoja. Suosittelemme tarkistamaan, mitä Australiaan saa ja ei saa tuoda täältä.

Päästäksesi Australiaan sinun on täytettävä ”Passenger Card” (IPC). Tämä kortti sisältää tietoa sinusta ja terveydentilastasi. Jos sinulla on jotain tullattavaa, se on ilmoitettava tässä kortissa. Saat Passenger Cardin täytettäväksi lennolla ennen Australiaan saapumista.
Lisätietoja kortista ja sen täyttämisestä löytyy täältä.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan paikallisen yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotelleissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN
Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Oseania
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16 pe 10-15

Käytämme evästeitä sivuston käyttökokemuksen parantamiseksi ja markkinoinnin kohdentamiseen. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Voit kieltää evästeiden käytön klikkaamalla tästä. Tässä tapauksessa käytämme vain yhtä evästettä muistamaan, että olet kieltänyt evästeiden käytön.

Lue lisää täällä.