TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Kuubasta

Käytännön tietoa Kuubasta
Käytännön tietoa Kuubasta

Käytännön tietoa Kuubasta

ILMASTO

Paras aika matkustaa

Kuuba on ympärivuotinen matkakohde.

Kuubassa on kaksi vuodenaikaa:

Kuiva kausi (la seca) kestää marraskuusta huhtikuuhun.

Sadekausi (la lluvia) kestää toukokuusta lokakuuhun. Sadekaudella sateet tulevat rankkoina kuuroina iltapäivän loppupuolella, joten maahan voi hyvin matkustaa myös näiden kuukausien aikana.

Karibianmerellä hurrikaanit ovat tavallisia, ja silloin tällöin ne osuvat myös Kuubaan. Riski on suurimmillaan elokuusta lokakuuhun.

Kuuban huippusesonkiin kuuluvat kuukaudet joulukuusta helmikuuhun sekä heinäkuu. Jos suunnittelet matkustavasi näiden ajanjaksojen aikana, suosittelemme varaamaan matkan hyvissä ajoin.

 

Havannan säätilasto:

TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 26 26 28 29 30 31 31 32 31 29 28 27
Keskim. alin lämpötila 19 19 20 21 22 23 24 24 24 23 21 20
Sademäärä, mm 64 69 46 54 98 182 106 100 144 181 88 58

 

Varaderon säätilasto:

TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 26 27 29 30 31 32 32 32 32 30 28 27
Keskim. alin lämpötila 15 15 17 18 20 22 22 22 22 21 18 16
Sademäärä, mm 39 37 50 72 166 212 155 165 178 172 63 36

 

Santiago de Cuban säätilasto:

TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 29 29 30 30 31 31 32 33 32 31 30 29
Keskim. alin lämpötila 18 18 19 20 21 22 22 22 22 22 21 19
Sademäärä, mm 39 39 50 97 206 153 115 138 164 191 87 39

 

TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI

Passi ja viisumi

Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta maasta poistumisen jälkeen.

Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin Kuubaan.
Viisumin hinta sisältyy matkan hintaan, ja me hoidamme käytännön järjestelyt puolestasi. Muista lähettää meille kopio passistasi viisumihakemuksen täyttämistä varten – mieluiten heti matkavarausta tehdessäsi.
Lähetämme Kuuban viisumin fyysiseen osoitteeseesi, joten muista tarkistaa postilaatikkosi ennen matkaa.

Huomaa: on sinun vastuullasi tarkistaa, tarvitsetko viisumin matkan varrella oleville vaihtolentokentille.

Huomaa: jos olet matkustanut Kuubassa 1.1.2021 jälkeen ja suunnittelet matkaa Yhdysvaltoihin, sinun on haettava Yhdysvaltojen viisumia Yhdysvaltojen suurlähetystöstä (et voi enää hakea viisumia ESTA Visa Waiver ohjelman puitteissa).

Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.

Seuraavat säännöt koskevat Kanadan kautta matkustavia Suomen kansalaisia:

Voidaksesi matkustaa Kanadan kautta sinun on haettava elektronista matkustuslupaa, joka tunnetaan lyhenteellä eTA (Electronic Travel Authorization). Ilman tätä lupaa et voi tehdä lähtöselvitystä lähtökentällä. Matkustuslupaa on haettava hyvissä ajoin, ja kaikilla matkustajilla iästä riippumatta on oltava matkustuslupa. Voit hakea eTA-lupaa ja tarkistaa luvan hinnan tästä linkistä: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspHakemuksen tekemiseen tarvitaan passi, matkasuunnitelma, luottokortti ja sähköpostiosoite.

Matkustuslupa liitetään passiisi sähköisesti, ja se on voimassa 5 vuotta tai passin voimassaolon päättymiseen asti (sen mukaan kumpi näistä tapahtuu aiemmin). Suosittelemme, että tulostat ja otat mukaasi fyysisen kopion eTA-luvasta.

Jos hankit uuden passin, sinun on haettava eTA-lupaa uudelleen.

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle matkasuunnitelman, joka sisältää lentotiedot ja paikallisten yhteistyökumppaniemme puhelinnumerot siltä varalta, että matkan aikana ilmenee kysymyksiä. Lisäksi lähetämme voucherit, jotka vahvistavat, että olet varannut ja maksanut matkaohjelmassa olevat majoitukset, retket ja kuljetukset. Muista ottaa ne mukaan matkalle.

Saapumista seuraavana päivänä pidetään majoituspaikassasi pieni infotilaisuus, jonka aikana käydään läpi tulevan matkan ohjelma ja muut käytännön asiat.

 

Tulli- ja terveystietolomake:

Ennen Kuubaan saapumista sinun on täytettävä verkossa tulli- ja terveystietolomake. Voit täyttää lomakkeen aikaisintaan 48 tuntia ennen matkalle lähtöä. Pääset lomakkeeseen klikkaamalla linkkiä: https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio.

Kun olet täyttänyt lomakkeen, saat sähköpostitse PDF-tiedoston, jossa on QR-koodi. Tämä koodi on esitettävä viranomaisille Kuubaan saapumisen yhteydessä. Suosittelemme, että otat mukaan myös fyysisen kopion.

Ohjeet lomakkeen täyttämiseen:

1. vaihe: Anna henkilötiedot.
2. vaihe: Anna lentomatkaa koskevat tiedot, mukaan lukien lennon numero ja oma paikkanumerosi. Tätä varten suosittelemme täyttämään lomakkeen vasta lähtöselvityksen jälkeen. Havannan lentokentän nimi on: A.I. José Martí (La Habana/HAV). Institution – tähän ei kirjoiteta mitään.
3. vaihe: Anna majoituspaikkaa koskevat tiedot; Maakunta: La Habana, Paikkakunta: Habana Vieja, Majoituspaikka: Room for rent, Osoite: (löytyy TourCompassin lähettämästä varausvahvistuksesta).
4. vaihe: Kirjoita tähän tarkemmat tiedot, jos sinulla on jotain tullattavaa.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Lisätietoa matkoilla tarvittavista rokotuksista löydät täältä.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat matkakohteeseen jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

 

Covid-19

Kuubaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Kuubaan ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Kuubassa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Joissain paikoissa, kuten terveyskeskuksissa ja sairaaloissa, voi edelleen olla maskipakko.
Voit kysyä voimassa olevista säännöistä omalta oppaaltasi tai hotellihenkilökunnalta.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Kuuban hallitus edellyttää, että kaikilla Kuubaan matkustavilla on matkavakuutus. Matkavakuutus on ostettava kotimaasta ennen matkaa, ja sen on katettava sairaanhoito, lääkekustannukset jne.

Saapuessasi Kuubaan sinun on esitettävä asiakirja tai vakuutustodistus, josta käyvät ilmi matkavakuutustasi koskevat tiedot. Matkavakuutuksen on oltava voimassa koko Kuubassa oleskelun ajan.

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus. Löydät kaiken tarvitsemasi tiedon vakuutuksia käsitteleviltä sivuiltamme.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivuillemme.

ENNEN MATKAA

Valuutta, hintataso ja juomarahat

Kuuban valuuttatilanne on mutkikas, joten on tärkeää, että valmistaudut matkaan lukemalla alla olevat tiedot huolellisesti.
TourCompass suosittelee, että varaat mukaasi riittävästi käteistä (USD, EUR tai GBP) koko matkan tarpeisiin,

Kuuban rahayksikkö on peso (CUP).

Voit vaihtaa rahaa pesoiksi (CUP) vasta Kuubaan saavuttuasi. Rahanvaihto onnistuu lentokentällä, valuutanvaihtopisteessä (Cadeca) tai pankeissa. Suosittelemme, että vaihdat enintään 100 euroa Kuuban pesoiksi, koska tarvitset valuuttaa vain paikallisilla toreilla ja supermarketeissa.

Kuuban pesoja ei saa viedä maasta. Siksi kaikki pesot kannattaa käyttää loppuun ennen kuin lähdet Kuubasta. Jos sinulle jää ylimääräisiä pesoja, ne on vaihdettava toiseen valuuttaan ennen kotimatkaa. Lentokentällä on rahanvaihtopiste. Vaihtokurssi ei ole kovin hyvä, eikä ulkomaista valuuttaa ole aina riittävästi saatavilla.

Jos nostat rahaa rahanvaihtopisteestä, pankista tai pankkiautomaatista, nostosta veloitetaan suhteellisen tuntuva rahanvaihtomaksu. Vain pesoja (CUP) on mahdollista nostaa. Tarvitset passin nostaaksesi rahaa rahanvaihtopisteessä tai pankissa.

Huomaa, että vaihtokurssi voi olla hyvin erilainen riippuen siitä, nostatko rahaa rahanvaihtopisteestä, pankista tai pankkiautomaatista vai maksatko luottokortilla. Tällä hetkellä kurssi on erityisen huono, jos nostat rahaa automaatista tai maksat luottokortilla.

Kuuban peso on heikko, ja voit huomata merkittävän eron virallisen valuuttakurssin ja esim. majoituspaikoissa ja ravintoloissa tarjottavan valuuttakurssin välillä. Siksi useimmissa yksityisomistuksessa olevissa yrityksissä, kuten casa particulareissa, hotelleissa ja ravintoloissa, maksuvälineenä käy vain käteinen ulkomaanvaluutta, eli käytännössä eurot, Yhdysvaltain dollarit tai punnat (pesoilla tai luottokortilla ei voi maksaa).

Luottokorttien käyttömahdollisuudet ovat hyvin rajallisia. Muutamat harvat valtion omistamat yritykset, kuten autovuokraamot ja huoltoasemat, voivat vaatia maksua luottokortilla.
Huomaa, että luottokorttisi EI SAA olla yhdysvaltalaisen pankin myöntämä, sillä ne eivät Kuubassa kelpaa.
Suosittelemme käyttämään luottokorttia mahdollisimman vähän huonon vaihtokurssin vuoksi.

TourCompass suosittelee, että tuot Kuubaan mukanasi riittävästi käteistä rahaa (EUR, USD tai GPB) koko matkan tarpeisiin, koska se tulee sinulle kaikkein edullisimmaksi.
Suosittelemme, että säilytät ylimääräisen käteisen hotellin tai casa particularin tallelokerossa etkä koskaan pidä mukanasi isoja summia rahaa.

Varmista, että mukana tuomasi käteinen (EUR, USD tai GPB) on pieninä seteleinä (ei kolikoita).

Infotilaisuudessamme Havannassa saat paikalliselta yhteistyökumppaniltamme ajantasaisimmat tiedot Kuuban valuutasta.

Lisätietoa maan hintatasosta löydät täältä.

Juomarahan antaminen on Latinalaisen Amerikan maissa yleistä, mutta vapaaehtoista. On täysin sinusta itsestäsi kiinni, kuinka paljon haluat antaa tippiä.

Alla olevat summat ovat ohjeellisia:

  • Casa particularit: n. 4 EUR/yö
  • Opas: 2–5 EUR/henki/päivä.
  • Kuljettaja: 1–2 EUR/henki/päivä.
  • Kerrossiivooja: 1 EUR/henki/päivä.
  • Pikkolo: 1 EUR/laukku
  • Tarjoilija: 10 % laskun loppusummasta. All-inclusivessa 1 EUR/henki/päivä.
  • Taksi: 1 EUR tai pyöristä laskun summa ylöspäin lyhyemmillä matkoilla – enemmän, jos kyseessä on retki.

Juomarahojen ohjeelliset määrät on annettu euroissa, mutta paikan päällä juomarahana voidaan käyttää myös paikallista valuuttaa.

Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat matkakohteissasi.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään ilmaisia WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Näin voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Wi-Fi on edelleen harvinaisempi Kuubassa kuin Suomessa, ja yhteys voi myös olla erittäin hidas. Kaikissa casa particulareissa WiFi-yhteyttä ei ole lainkaan.

Jos haluat pysyä verkossa koko matkan ajan, edullisin ratkaisu on hankkia paikallinen SIM-kortti ja datapaketti heti Kuubaan saavuttuasi.

Paikallinen yhteistyökumppanimme Kuubassa voi auttaa sinua hankkimaan kuubalaisen SIM-kortin, joka sisältää 6 Gt dataa, 100 minuuttia paikallista puheaikaa ja 100 paikallista tekstiviestiä. Voit tilata ja maksaa SIM-kortin käteisellä infotilaisuudessa Havannassa (n. 50 USD/EUR). Yhteistyökumppanimme hankkii sinulle SIM-kortin ja auttaa sinua asentamaan sen puhelimeesi (passitiedot tarvitaan). Jos vuokraat auton Kuubassa, suosittelemme aina tämän SIM-kortin hankkimista, jotta voit helposti tarpeen tullen tavoittaa yhteistyökumppanimme tai autovuokraamon.

Sähkö:

Kuubassa ei ole standardijännitettä, joten jännite voi olla joko 220 V tai 110 V. Pistokkeet ovat amerikkalaistyyppisiä, eli niissä on kaksi ”litteää” pinniä. On siis tärkeää pakata mukaan adapteri.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

Huomaa, että Kuubassa on rajoitetusti mahdollisuuksia ostaa Suomessa yleisesti käytettyjä tuotteita, kuten hygieniatuotteita, aurinkovoidetta, lääkkeitä jne. Tuo siis kaikki tarpeellisiksi katsomasi tavarat mukanasi kotoa.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA

Lentoliput

Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat nykyään sähköisiä (e-lippu).

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Kuubassa käytämme kuljetuksiin sekä minibusseja että tavallisia busseja.

Kuubalaisissa busseissa matkatavaroiden painoraja on 20 kg/henki. Jos matkatavarasi painavat enemmän, sinulta veloitetaan lisämaksu, joka maksetaan paikan päällä.

Huomaa, että sinulla saa olla vain yksi matkalaukku ja käsimatkatavarana yksi reppu (trolley-mallisia lentolaukkuja ei hyväksytä käsimatkatavaroiksi minibusseissa).

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle kokonaan toisen lentoyhtiön lennon tai lentonumerosi vaihtuu alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, soita TourCompassin hätänumeroon, jotta voimme ilmoittaa muutoksesta yhteistyökumppanillemme.

MATKAKOHTEESSA

Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:

Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan paikallisen yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

 

Casa particularit:

Casa particular tai casa on yksityinen kotimajoitus, jossa yövytään kuubalaisen perheen kotona. Majoitustyyppi muistuttaa melko paljon bed & breakfastia.

Voit lukea lisää majoituksesta casa particulareissa täällä.

Matkat ja kuljetukset

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Kiertomatkoillamme Kuubassa kuljetukset tapahtuvat yksityiskuljetuksina, minibusseilla, busseilla ja autolomien osalta vuokra-autoilla.

Autoloma Kuubassa: 

Kuuba on suhteellisen helppo autolomakohde, ja omalla autolla ajaessa voit nauttia vapaudesta ja pysähtyä missä ja milloin haluat.

Kun noudat vuokra-autosi, sinun on näytettävä passisi ja ajokorttisi (kansainvälinen ajokortti ei ole tarpeen). Huomaa, että sinulla on oltava mukanasi fyysinen ajokortti. Pelkkä matkapuhelimen sovelluksessa oleva ajokortti ei kelpaa Kuubassa.

Autonvuokrauksen vähimmäisikä Kuubassa on 21 vuotta, ja sinulla on pitänyt olla ajokortti vähintään kaksi vuotta.

Autonvuokrauksen enimmäisikä on 80.

Noudon yhteydessä on maksettava n. 200 USD:n vakuusmaksu. Summa palautetaan luottokortillesi, kun palautat auton (summa voi kuitenkin näkyä tililläsi vasta 14 päivän kuluttua).

Sinun on maksettava myös yhdensuuntaisesta vuokrauksesta ja mahdollisista lisäkuljettajista autoa noutaessasi. Summa maksetaan luottokortilla yhdysvaltain dollareissa.

Käteinen ei käy maksuvälineenä huoltoasemilla. Käteisen sijasta voit maksaa luottokortilla tai etukäteen maksetulla ”bensiinikortilla”. Bensiinikortteja myydään autovuokraamoissa, eri hotelleissa ja huoltoasemilla. Kortit ovat arvoltaan 25–1 500 pesoa (CUP).

Huomaa, että Kuubassa tiet jaetaan eläinten, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, hevoskärryjen, bussien ja kuorma-autojen kanssa. Ole siksi erityisen varovainen ajaessasi.

Katuvalaistus on usein vähäistä ja tiessä voi olla hyvinkin isoja kuoppia, joten suosittelemme ajamaan vain valoisaan aikaan.

Saat Kuuban kartan paikalliselta yhteistyökumppaniltamme Kuubaan saapumisen yhteydessä. Suosittelemme myös, että lataat puhelimeesi MAPS.ME-sovelluksen ja lisäät sovellukseen Kuuban kartan ennen matkalle lähtöä. Sovelluksen avulla voit suunnistaa kaupungeissa ja maanteillä.

Tienviitat – tai oikeammin niiden puute – asettavat haasteita oikean reitin löytämiselle Kuubassa. Sovellus on erittäin hyödyllinen työkalu etenkin silloin kun olet Kuubassa autolomalla. Sovellus toimii silloinkin, kun sinulla ei ole yhteyttä verkkoon.

Huomaa, että mahdollisuudet sovellusten lataamiseen Kuubassa ovat rajoitettuja, jos puhelimessasi on iOS-käyttöjärjestelmä (iPhone). Siksi suosittelemme, että lataat sovelluksen jo kotona ennen matkaa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN

Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että kerrot meille kotiin palattuasi, miten matkasi onnistui. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Latinalainen Amerikka
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15