TURVATAKUU - Lue lisää
KotiBlogiMatkakertomus Sri Lankasta: historiaa, vieraanvaraisuutta ja kaunista luontoa

Matkakertomus Sri Lankasta: historiaa, vieraanvaraisuutta ja kaunista luontoa

15.02.2019
Näytä kaikki

Elisabeth perheineen matkusti Sri Lankaan joulukuussa 2018. Voit lukea hänen raporttinsa matkasta alla.

Sigirya

Olimme kuulleet Sri Lankasta paljon hyvää jo ennen matkalle lähtöä. Koko viisihenkinen perheemme odottikin innolla tulevia seikkailuja, kun aikaisin joulukuisena aamuna laskeuduimme lentokentälle. Kentällä meitä oli vastassa ystävällinen oppaamme Nishan, joka oli mukanamme koko matkan ajan. Olimme aikeissa viettää ensimmäisen joululomamme poissa kotoa, joten etenkin 10- ja 13-vuotiaille lapsillemme tiedossa oli hyvin erilainen joulu. Kolmivuotias tyttäremme ei varmastikaan tiennyt, mitä odottaa…

Vietimme alkuun muutaman rentouttavan rantapäivän Negombossa, jotta ehtisimme totutella 4 ½ tunnin aikaeroon. Upean hiekkarannan ja hotellin erinomaisten mukavuuksien ansiosta pääsimme nopeasti lomatunnelmaan! Majoituimme Jetwing Blue**** -hotellissa.

Seuraavaksi suuntasimme Sigiriyaan, jossa meitä odotti haaste: kiipeäminen Leijonakalliolle. Ensimmäisenä päivänä sää oli sateinen, joten jouduimme muuttamaan suunnitelmia hieman, ja Leijonakukkulan sijasta vierailimme Polonnaruwan raunioilla. Polonnaruwa on entinen pääkaupunki, jonka vanha osa on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa. Kävimme myös katsomassa kuuluisaa Rankoth Veheran stupaa/temppeliä. Varustauduimme sateenvarjoilla, mutta kuljimme kuitenkin paljain jaloin ja opimme, että temppeliä kuuluu kiertää myötäpäivään.

steps - sigiriya

Seuraavana päivänä nousimme aikaisin, tapasimme oppaamme ja lähdimme kohti Leijonakalliota jo klo. 7.15. Luolamaalaukset jäivät mieleen erityisen vaikuttavina – tuntuu uskomattomalta, että ne on tehty jo 400-luvulla! Askelmia riitti, mutta reitti oli hyväkuntoinen ja matka ylös kukkulan laelle (ja alas) oli jo itsessään jännittävä luontoelämys. Meillä kävi loistava tuuri, sillä jo melkein alas päästyämme saimme nähdä suloisen aasianjättioravan ihan läheltä!

Kandyssa meillä oli aikaa lepäillä hotellin uima-altaalla. Sen jälkeen lähdimme kävelylle järven rantaan, jossa lapset ruokkivat kaloja popcornilla. Näimme rannalla myös varaanin, joka makoili vain muutaman metrin päässä meistä! Kävimme myös Pyhän hampaan temppelissä ja siihen kuuluvassa museossa.

Yksi reissun ehdottomista kohokohdista oli junamatka läpi ylänköseutujen vanhalla dieseljunalla. Nousimme junaan Nuwara Eliyassa ja matkustimme Ellaan asti. Junamatkailu oli hyvää vaihtelua autossa istumiselle, ja maisemat olivat todella upeita.

Kiertomatka huipentui safariin Yalan kansallispuistossa, jossa näimme mm. norsuja, riikinkukkoja, sambarhirviä, villisikoja ja pieniä mutta värityksensä ansiosta näyttäviä mehiläissyöjiä (Merops apiaster).

riikinkukot Yalassa

Monien kokemusten jälkeen halusimme viettää muutaman rentouttavan rantapäivän länsirannikon Beruwalassa sijaitsevassa Cinnamon Bey***** -lomakeskuksessa, joka sopi erinomaisesti leppoisampaan oleskeluun ja toimi myös hyvänä tukikohtana, kun lähdimme tutustumaan siirtomaa-ajalta peräisin olevaan Gallen kaupunkiin. Meillä oli aikaa myös vierailla lähistöllä sijaitsevassa kilpikonnakeskuksessa, jossa autetaan vastakuoriutuneita poikasia pääsemään takaisin luontoon ja hoidetaan myös aikuisia loukkaantuneita kilpikonnia.

Kaiken kaikkiaan matka oli täynnä mahtavia elämyksiä, joita muistelemme ilolla vielä pitkään.