TURVATAKUU - Lue lisää
KotiBlogiMatkakertomus Brasiliasta: Tutkimusretki tuntemattomaan Rio de Janeiroon

Matkakertomus Brasiliasta: Tutkimusretki tuntemattomaan Rio de Janeiroon

03.07.2019
Näytä kaikki

Matkailuneuvojamme Tom matkusti Brasiliaan uudelleen pitkän tauon jälkeen. Tällä kertaa ohjelmassa oli monta uutta elämystä. Lue Tomin matkasta alla.

We are all one

Matka Brasiliaan ei ole täydellinen ilman vierailua viehättävässä, elämää pursuavassa Rio de Janeirossa. Kävin Riossa viimeksi yli 10 vuotta sitten, ja nyt pääsin vihdoin takaisin. Koska olin jo nähnyt kaikki kuuluisimmat nähtävyydet, päätin tällä kertaa osallistua kolmelle eri retkelle, jotka näyttäisivät minulle erilaisen puolen Riosta.

Ensimmäisenä oli vuorossa retki nimeltä ”Karnevaalin kulisseissa”. Ensimmäinen kohde oli Boulevard Olímpico, jolla oli merkittävä rooli Rion olympialaisissa vuonna 2016. Samba on saanut alkunsa juuri täällä. Vaikuttavin näky oli valtava ”We Are One” -graffitiseinä, joka on 190 metriä pitkä ja 15,5 metriä korkea. Sen on maalannut kuuluisa brasilialainen katutaiteilija KOBRA. Se on maailman suurin graffitimuraali, joka esittää viiden ihmisen kasvoja viidestä eri maanosasta.

Sambadrome

Seuraavaksi oli vuorossa jännittävä kävelyretki boheemissa Morro da Conceiçãon kaupunginosassa, jonka mukulakivikaduilla kierrellessämme ja kauniita rakennuksia ihaillessamme saimme samalla kuulla samban ja karnevaalin historiasta. Seuraava etappi oli massiivinen Sambódromo eli karnevaalistadion, jonne mahtuu kerralla huikeat 80 000 katsojaa. Juuri täällä tapahtuvat karnevaalien isoimmat paraatit, jolloin eri sambakoulut kilpailevat parhaista asuista, musiikista ja tanssitaidoista ja tietenkin karnevaalivaunujen koristeluista.

carnival preparations

Lopuksi pääsin vierailulle kaikkein pyhimpään eli sambakoulun työpajaan. Vanhempi mieshenkilö avasi juhlallisesti riippulukon, ja eteeni avautui mahtava määrä koristeita tämän vuoden karnevaalista, jonka teemana oli KAHVI. Koska koristeet ovat käytettyjä, niistä saa ottaa myös valokuvia. Kierros antoi hyvän kuvan siitä, kuinka paljon työtä karnevaalien eteen tehdään joka vuosi. Tällä hetkellä suunnitellaan jo seuraavan vuoden paraatia.

Seuraavaksi oli ohjelmassa ”Polkupyöräretki Riossa”. Olin aluksi hieman huolissani Rion liikenteestä, mutta se oli turhaa, sillä poljimme koko matkan pyöräteitä pitkin. Retki antoi erinomaisen kuvan siitä, kuinka upea kaupunki Rio on ja kuinka paljon sillä on tarjottavanaan.

Tom

Reittimme vei ohi Copacabanan, Ipaneman ja Leblonin rantojen, joilla on aina vilkasta. Jätimme hiekkarannat taaksemme ja jatkoimme matkaa Rodrigo de Freitasin laguunille, missä sijaitsee olympialaisten soutustadion. Täältä voi myös nähdä kuuluisan Kristus Vapahtaja -patsaan. Sitten oli aika nousta satulasta ja lähteä kävelylle kauniin vehreään kasvitieteelliseen puutarhaan. Sieltä palasimme takaisin Copacabanalle ja pysähdyimme ihastelemaan auringonlaskua Ipanemalla. Retken aikana näimme kaupungin maisemia ja samalla opimme paljon uutta Riosta ja sen mielenkiintoisesta historiasta. Pyöräretki sopii kaikille, sillä mäkiä ei ole ja retkellä poljetaan hyvin leppoisaan tahtiin😊

Olin todella odottanut päivän viimeistä retkeä, joka oli ”Rion yöelämää”. Brasilialaisethan tunnetusti osaavat juhlia, ja odotin innolla pääseväni kokemaan paikallisen juhlatunnelman omakohtaisesti.

Tom - 2

Minut noudettiin yhdeksän aikaan illalla hotelliltani, mistä ajoimme paikallisten suosimaan Lapaan. Eloisa oppaani Rita oli mukava tuttavuus. Vaikka olin viettänyt hänen kanssaan vasta kaksi minuuttia, tiesin jo, että edessä olisi todella hauska ilta. Ensimmäinen baari oli pieni, mutta siihen kuului iso ulkoterassi. Ilta oli lämmin, joten kylmä caipirinha maistui. Pelkästään iloisten juhlijoiden katseleminen oli elämys jo itsessään. Seuraava etappi oli koko retken kohokohta: paikallinen baari, jossa soitti paikallinen sambayhtye. Tunnelma oli katossa, ja musiikin rytmi tempaisi mukaansa! Bändin jäsenet istuivat pöydän ääressä, ja me muut seisoskelimme heidän ympärillään. Se loi mukavan intiimiä tunnelmaa, ja vaikka musiikki ei ollut entuudestaan tuttua, se sai jäykätkin lanteet keinumaan kuin itsestään! 😊

Band

Kolmen tunnin baarikierros Rion rytmikkäässä yöelämässä oli mahtava kokemus, enkä olisi ilman opasta ikinä löytänyt niitä kolmea baaria, missä brasilialaiset itsekin nauttivat tunnelmasta, musiikista ja tanssista.

Voin suositella lämpimästi kaikkia kolmea retkeä, joille voit osallistua Brasilian-kiertomatkoillamme. Pääset kokemaan paljon sellaista, mitä perinteisiin retkiin ei kuulu – ja muistelet kokemuksiasi hymyillen vielä pitkään matkan jälkeenkin.